Jak odroczyć płatność podatku?

Mniejsze-podatki

30 listopada 2014 • Finanse i Ekonomia • wejść: 1333

Każdy przedsiębiorca może ubiegać się o odroczenie płatności podatku. Istnieje jednak szereg warunków, które trzeba spełnić, aby to uzyskać. Można starać się o rozłożenie podatku na raty, odroczenie terminu płatności, a nawet umorzenie. Co trzeba zrobić, żeby móc ubiegać się o jedną z tych trzech opcji?

Podatek na raty

Kiedy w naszej firmie źle się dzieje i szukamy różnych sposobów na obniżenie kosztów (przykład na: www.dobry-ksiegowy-krakow.pl), możemy starać się o rozłożenie płatności podatku na raty, pamiętając przy tym, że musimy koniecznie zrobić to przed upływem terminu. Jeśli tego nie przypilnujemy, nie mamy co liczyć na pozytywne rozpatrzenie wniosku. Płatność ratalna jest traktowana jako jedna z form pomocy państwa lub samorządu na rzecz przedsiębiorców.

Kiedy ubiegamy się o podatek „na raty”, nie możemy być pewni w 100%, że tak się stanie. Aby uzyskać przychylną odpowiedź trzeba spełnić kilka warunków. Podatnik musi napisać stosowny wniosek, w którym zaznaczy, o jaką ulgę się ubiega, jakiego podatku ona dotyczy i w jaki sposób chciałby go uregulować. Trzeba to oczywiście odpowiednio uzasadnić. Żaden urząd skarbowy nie przyzna ulgi, nie znając obecnej sytuacji przedsiębiorcy.

Należy udowodnić, że za przyznaniem ulgi przemawia ważny interes podatnika lub interes publiczny. Istnieją okoliczności, które przemawiają na korzyść przedsiębiorcy, takie jak choroba, która uniemożliwia pracę, utrata majątku podczas klęski żywiołowej czy ochrona miejsc pracy.

Odroczenie terminu spłaty

Można starać się o przesunięcie terminu spłaty podatku, jednak to również trzeba zrobić z należytym wyprzedzeniem. Właściwie nie zmienia się tutaj nic poza innym terminem spłacenia podatku. Pod względem regulacji prawnych wszystko pozostaje bez zmian.

Umorzenie podatku

To kwestia bardzo delikatna. Wnioski o całkowite umorzenie podatku są traktowane w sposób wyjątkowo restrykcyjny. Urzędy skarbowe nic na tym nie zyskują, wręcz przeciwnie, tracą. Dlatego decydując się na prośbę o umorzenie podatku musimy być naprawdę w wyjątkowej sytuacji. Pisząc wniosek, musimy w odpowiedni sposób go argumentować, co udowodnimy dołączając odpowiednie dokumenty, takie jak na przykład zaświadczenie o dochodach, odcinki renty, dokumenty, które potwierdzą ponoszenie sporych kosztów na leczenie, zaświadczenie o korzystaniu z pomocy opieki społecznej itp.

Decyzja należy do urzędników

Musimy pamiętać, że urzędnicy nie mają obowiązku, żeby pozytywnie rozpatrzeć naszą prośbę, nawet jeśli jest umotywowana. W toku postępowania podatkowego złożonego przez nas wniosku, jest on bardzo gruntownie weryfikowany. Nasza sytuacja finansowa jest szczegółowo analizowana, nie tylko na podstawie dołączonych dokumentów. Możemy też zostać wezwani do urzędu w celu uzupełnienia wniosku lub przedstawienia dodatkowych informacji.

Jeśli dostaniemy decyzję odmowną, zawsze możemy się od niej odwoływać. Najpierw do izby skarbowej, a jeśli to nie przyniesie efektu, możemy wnieść skargę do wojewódzkiego sądu administracyjnego. Dlatego też podczas pisania wniosku, warto dobrze go umotywować, ale też mierzyć siły na zamiary.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *