Jeśli masz francuski samochód, to z całą pewnością miałeś lub będziesz miał do czynienia z tylną belką skrętną w Twoim samochodzie. To element zawieszenia, który ma sporo zalet, jednak jego eksploatacja, zwłaszcza na polskich drogach, jest bardzo szybka. Z poniższego artykułu dowiesz się, czym jest tylna belka, a także, jakie są jej zalety i wady.
• Do czego służy tylna belka?
• Jakie są zalety tylnej belki?
• Jakie są wady tylnej belki?
• Na co zwrócić uwagę?
Do czego służy tylna belka?
Tylna belka to popularne rozwiązanie głównie w samochodach marki Peugeot, Citroën, a także niektórych modelach Renault. Bardzo często tym mianem określa się nie tylko jeden element zawieszenia, lecz cały komplet z drążkami skrętnymi i wahaczami.
Wiemy już, że tylna belka na pewno ulegnie zużyciu lub uszkodzeniu. Warto wtedy skorzystać z pomocy fachowców od wymiany, naprawy tylnej belki (http://www.peugeot-citroen.com/), ponieważ nieprawidłowo wykonana usługa może skutkować dla nas zagrożeniem życia na drodze. W wielu przypadkach możemy jednak zaoszczędzić sporo, wybierając po prostu regenerację.
Jakie są zalety tylnej belki
To rozwiązanie znacząco wpływa na komfort użytkowania. Przede wszystkim tylna belka zapewnia wyraźną stabilizację zawieszenia przy jednoczesnym wyeliminowaniu sprężystości. Na dobre prowadzenie samochodu wpływa również duża sztywność poprzeczna. To jednak nie koniec pozytywów. Dzięki temu rozwiązaniu możemy zachować całkowicie płaski bagażnik, dzięki czemu zwiększa się jego pojemność. Istotne jest również to, że tylną belkę można w prosty i szybki sposób rozebrać kiedy wymaga naprawy.
Jakie są wady tylnej belki?
Jako główne wady tego typu zawieszenia wymienia się przede wszystkim bardzo skomplikowaną i złożoną budowę. Wiele elementów tylnej belki narażonych jest na szybkie zużycie i korodowanie. Często konieczna jest przynajmniej kontrola pojazdu po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów, ponieważ użyte komponenty są zwykle wykonane z bardzo delikatnych materiałów/
Na co zwrócić uwagę?
Tylna belka nie daje znać o sobie przy wczesnym stadium zużycia. Często nie odczujemy żadnej zmiany w komforcie prowadzenia pojazdu. Warto jednak dokonywać regularnych kontroli, ponieważ nasze koszty mogą się wtedy ograniczyć jedynie do wymiany łożysk igiełkowych. To element, który najszybciej ulega zużycia. Doświadczony mechanik od razu wyczuje luz na kole. Łożysko i uszczelniacze do jednego koła to koszt kilkudziesięciu złotych.
Wymiana tylnej belki często może być równa wartości starszego samochodu. Jeśli nie zareagujemy na czas, to resztki łożysk zaczną szorować o sworzeń i bardzo szybko go zniszczą. Usłyszymy wtedy niepokojące dźwięki z okolic tylnego zawieszania. Poczujemy też trudności w prowadzeniu samochodu, ponieważ koła zaczną „nerwowo” reagować nawet na delikatne skręty kierownicą. Na szczęście w wielu przypadkach możliwa jest regeneracja tylnej belki, która polega na odtworzeniu zniszczonego elementu i założeniu nowych wahaczy. W ten sposób zaoszczędzimy nawet kilka tysięcy. Najlepiej jednak dokonywać regularnych przeglądów.
Temat: belka skrętna
Rozwiązanie nie jest takie złe. mamy złe drogi i to wszystko wyjaśnia. Mam zamiar zakupić auto francuskie, na co jeszcze zwrócić uwagę. Dzięki za wszelkie rady!