Dowód osobisty jest najważniejszym dokumentem potwierdzającym naszą tożsamość. Potrzebny jest nam podczas załatwiania różnych spraw w urzędach, podpisywania umów czy nawet w czasie zatrzymania przez policję. Dlatego sprawdźmy, w jaki sposób należy go wyrobić.
• Czy trzeba posiadać dowód osobisty?
• Wyrobienie dowodu osobistego w urzędzie
• Wyrobienie dowodu osobistego przez internet
• Wyrobienie dowodu osobistego poza urzędem
Czy trzeba posiadać dowód osobisty?
Zadaniem dowodu osobistego jest potwierdzanie tożsamości oraz obywatelstwa polskiego. W niektórych krajach Unii Europejskiej nie jest nawet wymagane posiadanie paszportu, wystarczy aktualny dowód osobisty.
W Polsce każdy pełnoletni obywatel musi posiadać ten dokument – bez niego nie będzie w stanie załatwić większości spraw, czy choćby podpisać umowę z dostawcą usług telekomunikacyjnych. Ponadto rodzice lub opiekunowie prawni osób, które nie ukończyły jeszcze osiemnastu lat, mogą postarać się o wyrobienie dla swoich podopiecznych tymczasowego dowodu osobistego, który ułatwia podróżowanie za granicą.
Wyrobić dowód można na trzy sposoby: w urzędzie, przez internet oraz poza urzędem. Przyjrzyjmy się każdemu z nich.
Wyrobienie dowodu osobistego w urzędzie
Aby móc wyrobić dowód osobisty w urzędzie należy złożyć prawidłowo wypełniony wniosek. Można go pobrać z Internetu, wydrukować i wypełnić w domu. Jeśli nie mamy takiej możliwości, dostaniemy go we właściwym urzędzie w swoim mieście. Ponadto będzie potrzebne aktualne zdjęcie spełniające warunki dotyczące wymiarów oraz stopnia widoczności twarzy. Obecnie wydanie dowodu osobistego jest bezpłatne, więc nie będzie potrzebne pokwitowanie wpłaty, tak jak to bywało wcześniej. Dowód powinien być gotowy do odbioru we właściwym urzędzie maksymalnie po 30. dniach. Przy czym istnieje możliwość sprawdzania przez Internet, czy dokument tożsamości jest gotowy do odbioru.
Wyrobienie dowodu osobistego przez internet
Jeśli posiadamy konto na platformie ePUAP (Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej) lub dysponujemy bezpiecznym podpisem elektronicznym, możemy złożyć wniosek przez Internet. Będzie nam potrzebny jeszcze plik ze zdjęciem. Wtedy wystarczy wypełnić formularz znajdujący się na ePUAP, dołączyć zdjęcie i wysłać wniosek. Odbiór dokumentu osobistego wygląda tak sama jak przypadku składania wniosku w urzędzie.
Wyrobienie dowodu osobistego poza urzędem
W szczególnych wypadkach mamy prawo do składania wniosku o wydanie dowodu w miejscu, w którym aktualnie przebywamy. Dotyczy to osób niepełnosprawnych lub tych, które ze względu na chorobę nie mogą stawić się osobiście w urzędzie. Należy wtedy zadzwonić do właściwego urzędu i poinformować o zaistniałej sytuacji. Urzędnik sam do nas przyjedzie, ale musimy mieć wcześniej przygotowane zdjęcie. Jeśli nie możemy wydrukować wniosku samodzielnie, wystarczy poprosić o to urzędnika – wtedy wniosek będziemy wypełniać przy nim. Dowód odbieramy osobiście lub upoważniamy do tego pełnomocnika.
Na koniec warto przypomnieć, że dowód osobisty posiada swój okres ważności. Przed jego końcem należy wnioskować o wydanie nowego dokumentu, co również jest bezpłatne.
To przez Internet też już można wyrobić dowód? Myślałam, że jesteśmy sto lat za Murzynami, a tu proszę… miłe zaskoczenie.
@Bożena tak jeśli posiadasz konto na ePUAP możesz złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego. Ale odebrać możesz go tylko w urzędzie. Przez internet sprawdzisz, czy dokument jest już gotowy do odbioru
ePUAP
ePUAP