6 pomysłów na to czym zastąpić cukier

kostki cukru

24 czerwca 2015 • Kuchnia i Kulinaria, Zdrowie i uroda • wejść: 1775

Cukry są paliwem dla naszego organizmu, a proces wchłaniania cukrów naturalnych jest skomplikowany i długotrwały. Powstał zatem spożywczy cukier rafinowany, który wchłania się do naszego organizmu bardzo szybko i w dużych ilościach. Szkodliwy wpływ cukru na nasz organizm nie jest wielką tajemnicą, a jednak wszyscy nadal, z uporem używają go jako głównego środka słodzącego. Czy istnieje więc alternatywa dla cukru?

1. Jak zastąpić cukier miodem?

Miód jest jednym z naturalnych słodzików. Jest to ciecz bardzo kaloryczna lecz niewiarygodnie bogata w witaminy K, C i B, enzymy regulujące procesy biochemiczne, glukozę, fruktozę i glutaminę. Nadaje się świetnie do słodzenia herbaty, jako dodatek do słodkich przekąsek, ciast czy do marynowania mięsa.

kanapki i kawa z miodem

2. Czy stewia to dobra alternatywa dla cukru?

Liście tej rośliny wykorzystywane są do produkcji słodzika ponad 200 razy słodszego od cukru, który ma dwie duże zalety – nie posiada wartości kalorycznej i nie powoduje próchnicy. Zawiera mi.n magnez, chrom, potas, białko, tłuszcze, witaminy z grupy B i witaminę C.

3. Ksylitol – dlaczego warto zastąpić nim cukier?

Inaczej cukier brzozowy. Dużo mniej kaloryczny i posiadający nawet do 75% mniej węglowodanów w stosunku do cukru rafinowanego. Dodatkowo przetwarzany jest przez organizm powoli, co nie zaburza gospodarki hormonalnej – zwłaszcza wydzielania insuliny. Idealnie nadaje się do słodzenia herbaty czy do domowych wypieków.

4. Jakie syropy zamiast cukru?

Do słodzenia herbat, kaw czy słodkich potraw świetnie nadają się syropy:

  • Klonowy – syrop uzyskiwany jest z pnia klonu, a jego gęstość uzyskiwana jest przez odparowanie wody. Jest bardzo bogaty w potas, fosfor, magnez, nicynę, biotynę i witaminę B. Wartość energetyczna jest dużo niższa od tej, która ma miód czy biały cukier
  • Daktylowy – zawiera sporą ilość cukrów, białka, karoteny, tłuszczu, wapnia, i witamin z grupy B. Nadaje się do słodzenia napojów i wypieków
  • Ryżowy -jest obfitym źródłem fruktozy ale zawiera także odrobinę błonnika i minerałów. Potrawom doda ciekawego orzechowo- karmelowego smaku, dlatego szczególnie polecany jest jako dodatek do deserów, pieczenia i kuchni chińskiej

5. Lukrecja zamiast cukru

Wyciąg z korzeni tej rośliny zastosowanie znajduje w przemyśle kosmetycznym, spożywczym i ziołolecznictwie. Jest bogata min. w glicyryzynę, izoflawony, kumarynę i cukrowce. Ma właściwości moczopędne, przeczyszczające i przeciwzapalne, dlatego stosowana jest w walce z różnymi dolegliwościami. Lukrecję należy stosować ostrożnie, bo wchodzi w reakcje chemiczne z niektórymi lekami.

stos lukrecji

6. Słodzenie karobem?

Jest to proszek z chlebka świętojańskiego, polecany głównie alergikom. Karob jest naturalnym źródłem dużej ilości żelaza, wapnia, magnezu, fosforu, węglowodanów, białka i witamin min. B1, B2, B3 i E. Wspomaga on dodatkowo leczenie stanów zapalnych i jamy ustnej. Dobrze sprawdza się też jako dodatek do ciast i deserów.

Sposobów na uniknięcie cukru białego i brązowego jest wiele. Warto więc wybrać się do sklepu ze zdrową żywnością po specyfiki, które osłodzą nam życie, nie wyrządzając przy tym krzywdy naszemu organizmowi.

Temat: , , ,