Każdy z nas ją ma, w większym lub mniejszym stopniu rozwiniętą. Dzięki niej wstajemy jeszcze o zmroku do pracy, w której spędzamy około ośmiu godzin dziennie. Pracodawca musi zdawać sobie sprawę z tego, że to, jakich ma pracowników, zależy w dużej mierze od tego, jak ich traktuje. Jakie zatem zachowania pracodawcy wpływają na zwiększenie efektywności pracy wśród pracowników?
1. Pieniądze
2. Możliwość realnego rozwoju, awansu
3. Bezpieczeństwo zatrudnienia
4. Możliwość elastycznego grafiku, pracy w niepełnym wymiarze godzin
5. Dobra relacja z szefem, dobra atmosfera w pracy
1. Pieniądze
Oczywiste, ale należy o tym wspomnieć, ponieważ w dalszym ciągu badania pokazują, że pieniądze znajdują się u szczytu listy czynników motywujących. „Pieniądze” to:
- wynagrodzenie podstawowe – czyli co miesięczna wypłata,
- premie – których kwota i możliwość otrzymania jest wcześniej jasno określona przez pracodawcę,
- inne benefity – np. karty rabatowe.
- terminowość wypłat – być może oczywiste, ale coraz częściej słyszymy o nieterminowym wypłacaniu wynagrodzeń.
Jest to zapewne jeden z czynników demotywujących do efektywnej pracy.
2. Możliwość realnego rozwoju, awansu
Różnimy się od robotów m.in. tym, że pracujemy „po coś”. Nie tylko dla pieniędzy, ale i dla rozwoju osobistego. Chcemy i lubimy być doceniani. Większość z nas lubi stawiać sobie cele. Na samej pracy nie powinny się one kończyć. Zawsze miej przed sobą jakiś cel. Wtedy życie ma sens. Szef powinien otwarcie powiedzieć o możliwości przejścia na wyższe stanowisko.
3. Bezpieczeństwo zatrudnienia
Jedną z form zapewnienia bezpieczeństwa jest umowa o pracę. Dzisiejszy przyszły kandydat/pracownik bardzo sobie to ceni. Opłacane wszystkie składki i nie zaprzątanie sobie głowy tym, czy następnego dnia pracodawca nie zwolni Cię za sześciominutowe spóźnienie lub kilku kartek wciągniętych do drukarki … bo i tak bywa!
4. Możliwość elastycznego grafiku, pracy w niepełnym wymiarze godzin
Taka możliwość być może sprawi, że pracownik pracujący na ¾ etatu będzie tak samo wydajny jak ten, który pracuje na pełen etat! Dla pracodawcy to dobra inwestycja, chociażby z punktu widzenia wypłacanego mniejszego wynagrodzenia.
5. Dobra relacja z szefem, dobra atmosfera w pracy
W pracy, gdzie istnieje mobbing, lub gdy zwyczajnie szef, który miewa złe humory, wyładowuje się na Tobie, będzie Ci trudno osiągać wymierzony efekt. Praca w tak stresujących warunkach, nie będzie dawała zamierzonych celów. Atmosfera w pracy jest bardzo ważna. Czasami nawet bywa tak, że mając punkt 1 i 2, decydujemy się rezygnować z pracy z powodu złych relacji z szefem.
Szef może wprowadzić dobrą atmosferę w pracy, starając się np. indywidualnie podchodzić do każdego pracownika (w małej firmie) lub zwyczajnie – „będąc ludzkim”, tzn. powinien starać się zrozumieć pracownika, gdy ten ma gorszy dzień w pracy spowodowany np. pogrzebem bliskiej osoby.
Będąc uczciwym pracodawcą, masz możliwość zatrudnienia uczciwego, zmotywowanego pracownika!
Ludzi przede wszystkim motywują pieniądze tu chyba nie ma się z czym spierać, ale dobra atmosfera w pracy też jest ważna, bo kto by chciał pracować za duże pieniądze w firmie, gdzie każdy dzień wiąże się z silnym stresem i ciągłymi nerwami?
Co was motywuje, bo mnie kasa. Nie żadne pochwały wzrokowe 🙂
To chyba nic odkrywczego, że najbardziej motywują pieniądze. I oczywiście możliwości awansu, ale to się ze sobą łączy 😉
Świetny artykuł! Podpisuje się pod nim obiema rękami. Kasa – owszem. A kogo nie motywuje kasa? Rozwój osobisty! Jasne – nikt nie lubi pracować wciąż na tym samym stanowisku – poszerzanie wiedzy jest pasjonujace i wartościowe. Benefity? Pewnie! Dając od siebie 100% swoich możliwości – uwazam ze należy mi się opieka zdrowotna i multisport. W zdrowym ciele – zdrowy duch. Umowa! Umowa o pracę jest absolutnym minimum w dzisiejszych czasach – nikt nie lubi żyć w niepewności i niewiedzy.