Co motywuje do pracy? Jak zmotywować pracownika?

22 kwietnia 2016 • Biznes i Ekonomia, Finanse i Ekonomia, Ludzie i Społeczeństwo • wejść: 602

Każdy z nas ją ma, w większym lub mniejszym stopniu rozwiniętą. Dzięki niej wstajemy jeszcze o zmroku do pracy, w której spędzamy około ośmiu godzin dziennie. Pracodawca musi zdawać sobie sprawę z tego, że to, jakich ma pracowników, zależy w dużej mierze od tego, jak ich traktuje. Jakie zatem zachowania pracodawcy wpływają na zwiększenie efektywności pracy wśród pracowników?

1. Pieniądze

Oczywiste, ale należy o tym wspomnieć, ponieważ w dalszym ciągu badania pokazują, że pieniądze znajdują się u szczytu listy czynników motywujących. „Pieniądze” to:

  • wynagrodzenie podstawowe – czyli co miesięczna wypłata,
  • premie – których kwota i możliwość otrzymania jest wcześniej jasno określona przez pracodawcę,
  • inne benefity – np. karty rabatowe.
  • terminowość wypłat – być może oczywiste, ale coraz częściej słyszymy o nieterminowym wypłacaniu wynagrodzeń.

Jest to zapewne jeden z czynników demotywujących do efektywnej pracy.

monety

2. Możliwość realnego rozwoju, awansu

Różnimy się od robotów m.in. tym, że pracujemy „po coś”. Nie tylko dla pieniędzy, ale i dla rozwoju osobistego. Chcemy i lubimy być doceniani. Większość z nas lubi stawiać sobie cele. Na samej pracy nie powinny się one kończyć. Zawsze miej przed sobą jakiś cel. Wtedy życie ma sens. Szef powinien otwarcie powiedzieć o możliwości przejścia na wyższe stanowisko.

3. Bezpieczeństwo zatrudnienia

Jedną z form zapewnienia bezpieczeństwa jest umowa o pracę. Dzisiejszy przyszły kandydat/pracownik bardzo sobie to ceni. Opłacane wszystkie składki i nie zaprzątanie sobie głowy tym, czy następnego dnia pracodawca nie zwolni Cię za sześciominutowe spóźnienie lub kilku kartek wciągniętych do drukarki … bo i tak bywa!

stres-praca

4. Możliwość elastycznego grafiku, pracy w niepełnym wymiarze godzin

Taka możliwość być może sprawi, że pracownik pracujący na ¾ etatu będzie tak samo wydajny jak ten, który pracuje na pełen etat! Dla pracodawcy to dobra inwestycja, chociażby z punktu widzenia wypłacanego mniejszego wynagrodzenia.

5. Dobra relacja z szefem, dobra atmosfera w pracy

praca obrazek szef

W pracy, gdzie istnieje mobbing, lub gdy zwyczajnie szef, który miewa złe humory, wyładowuje się na Tobie, będzie Ci trudno osiągać wymierzony efekt. Praca w tak stresujących warunkach, nie będzie dawała zamierzonych celów. Atmosfera w pracy jest bardzo ważna. Czasami nawet bywa tak, że mając punkt 1 i 2, decydujemy się rezygnować z pracy z powodu złych relacji z szefem.

Szef może wprowadzić dobrą atmosferę w pracy, starając się np. indywidualnie podchodzić do każdego pracownika (w małej firmie) lub zwyczajnie – „będąc ludzkim”, tzn. powinien starać się zrozumieć pracownika, gdy ten ma gorszy dzień w pracy spowodowany np. pogrzebem bliskiej osoby.

Będąc uczciwym pracodawcą, masz możliwość zatrudnienia uczciwego, zmotywowanego pracownika!

Temat: , , , ,