Co robić, aby mieć zdrowe stawy?

Orzechy na stawy

30 lipca 2020 • Zdrowie i uroda • wejść: 907

Wydaje ci się, że bóle stawów dotykają tylko osoby starsze? Mamy złą wiadomość: mało ruchu, praca siedząca, a nawet nieprawidłowa dieta sprawiają, że z różnymi schorzeniami stawów zmagają się coraz młodsze osoby. Dlatego mamy wskazówki, jak o siebie zadbać.

Dieta na stawy

Chcesz zadbać o profilaktykę stawów? Postaw na odpowiednią dietę! I chodzi tutaj nie tylko o spożywanie konkretnych grup produktów (zaraz napiszemy jakich), ale także o dietę odchudzającą w przypadku, gdy posiadasz nadwagę – nadprogramowe kilogramy obciążają stawy.

Co jeść, aby je wzmocnić? Podstawą powinny być produkty pełnoziarniste oraz rośliny strączkowe – ważne jest dostarczanie witamin z grupy B. Co oprócz tego? W swoim codziennym jadłospisie uwzględnij ryby morskie, a w szczególności halibuta, śledzie, makrelę i łososia. Niech na twoim stole pojawiają się częściej, niż raz w tygodniu, ponieważ są dobrymi źródłami kwasów tłuszczowych omega-3.

Do sałatek czy owsianek dodawaj natomiast orzechy, w których znajdują się jednonasycone kwasy tłuszczowe o właściwościach przeciwzapalnych, które dostarczane w odpowiedniej ilości, będą zapobiegać problemom ze stawami.

Nie zapomnij też o warzywach i owocach, szczególnie tych, które są źródłem antyoksydantów. Unikaj natomiast żywności wysoko przetworzonej, a także smażonych potraw.

Jak widzisz, dieta na stawy nie jest ani skomplikowana, ani trudna w realizacji. Polega na codziennych, zdrowych wyborach z położeniem szczególnego nacisku na produkty bogate w kwasy nienasycone.

Aktywność fizyczna

Wiele osób nie ćwiczy, ponieważ w trakcie wykonywania niektórych ruchów, bolą ich stawy. Jednocześnie, brak aktywności fizycznej potęguje te dolegliwości i tak koło się zamyka. Jak temu zapobiec? Decydując się na taką aktywność, która nie sprawia ci problemów i co więcej, stanowi dla miłe urozmaicenie wolnego czasu. Każda forma ruchu, nawet ta o niskiej intensywności, wpływa na zwiększenie objętości tkanki chrzęstnej, a co za tym idzie, wydzielanie mazi do jamy stawowej, co poprawia ogólną sprawność.

Możesz spacerować, jeździć na rowerze, a także uprawiać jogę czy pilates. Ważne jest, aby codzienne dbać o odpowiednią dawkę ruchu, szczególnie jeśli twoje praca ma charakter siedzący. A skoro o tym już mowa, to szybko przejdź do kolejnego punktu.

Zdrowe stawy a praca siedząca

Kilkugodzinne przyjmowanie pozycji siedzącej nie jest ani zdrowe, ani naturalne dla ciała. Ma negatywny wpływ nie tylko na kręgosłup, ale również na kolana. W praktyce osoby wykonujące pracę siedzącą często skarżą się na problemy z bólem tych okolic.

Czy można temu zapobiegać? Tak, najważniejsze jest zachowanie prawidłowej postawy podczas siedzenia (to m.in. kolana i łokcie zgięte pod kątem prostym). Pomoże w tym fotel ergonomiczny o dużym zakresie regulacji, który można dostosować do swoich potrzeb. Dobrze jest również wykonywać proste ćwiczenia w trakcie pracy, również w pozycji siedzącej, aby wzmacniać mięśnie. I tutaj możesz jeszcze na chwilę wrócić do punktu drugiego, ponieważ jeśli wiele godzin spędzasz przy biurku, musisz się częściej ruszać.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *