Geometria kół w aucie, zbieżność kół, kiedy sprawdzać?

koło samochodowe

28 sierpnia 2018 • Motoryzacja i Transport • wejść: 126

Czym grozi niewłaściwa geometria kół w samochodzie? Czy to poważna usterka? Czy ma duży wpływ na jazdę? Kiedy powinniśmy udać się z autem do fachowców?

Czym jest geometria kół?

Chodzi tutaj o parametry określające jak koła samochodu ustawiają się względem siebie lub jednej z umownych osi symetrii podwozia. Na ogólny obraz geometrii kół przekładają się określone ich parametry, z których najistotniejsze to ich zbieżność, kąt pochylenia, kąt pochylenia osi sworznia zwrotnicy, a także kąt wyprzedzania osi sworznia zwrotnicy.

Czym grozi niewłaściwa geometria kół?

Niektórzy kierowcy bagatelizują problemy z geometrią kół, ponieważ przestawiona zbieżność nie jest jedną z usterek uniemożliwiających korzystanie z samochodu. Rzeczywiście, na tle innych możliwych awarii, niewłaściwa geometria kół może się zdawać błahostką, którą szkoda sobie zawracać głowę. Ale takie podejście do sprawy nie jest odpowiedzialne.

Trzeba zdawać sobie sprawę, że to, jakie ustawienie kół zastosowano w danym modelu samochodu, nie jest dziełem przypadku. Stał za nimi określony zamysł. Fachowcy poddawali auto wielogodzinnym testom, by mieć pewność, że uda się wypracować najlepsze możliwe ustawienie geometrii kół, czyli takie, by relacje między zbieżnością kół a kątem ich pochylenia w stosunku do jednej z umownych osi symetrii były optymalne.

Prawidłowa geometria kół gwarantuje jak najlepsze przyleganie opon do nawierzchni. Przekłada się to na stabilność jazdy, pewne prowadzenie, a także prawidłowe zużycie opon. Jak z tego wynika, problemy z geometrią kół powodują w tych dziedzinach niedostatki, samochód będzie się prowadziło niestabilnie, a opony, a także niektóre części elementów układu jezdnego mogą się szybciej zużywać, czego dodatkowymi efektami bywa też hałas podczas jazdy, powodowany nierównomiernym zużywaniem się opon, oraz szybszy ubytek paliwa.

To jednak dość niegroźne skutki przestawionej geometrii. Znacznie gorsze są te, które stwarzają zagrożenie dla naszego bezpieczeństwa, na przykład wpadnięcie w poślizg lub niekontrolowane opuszczenie wyznaczonego toru jazdy. Takich kłopotów każdy kierowca wolałby uniknąć. Dlatego, jeśli zauważymy niepokojące objawy, lepiej udać się z samochodem do specjalistycznego serwisu, takiego jak www.top-autoserwis.pl/pl/geometria-kol-zbieznosc-kol-krakow, gdzie geometria kół w naszym samochodzie zostanie skorygowana. Ale właściwie na jakie sygnały powinniśmy zwrócić uwagę?

Kiedy sprawdzać geometrię kół?

Jak widać, nieprawidłowa geometria kół pociąga za sobą pewne objawy – jeśli je zauważymy, będzie to odpowiedni impuls, by poddać samochód przeglądowi. Jednym z najbardziej wyraźnych symptomów jest sytuacja, gdy podczas jazdy na wprost kierownica jest przekrzywiona, a samochód ściąga w którąś stronę. Jest to łatwe do sprawdzenia – wystarczy puścić kierownicę podczas jazdy na równej drodze i przez chwilę obserwować efekt.

Samo ściąganie auta w jedną ze stron nie musi jeszcze oznaczać, że na 100% geometria kół szwankuje, bo podobne symptomy mogą być skutkiem niewłaściwego ciśnienia w oponach, więc to właśnie należałoby sprawdzić w pierwszej kolejności. Dopiero jeśli okaże się, że tutaj wszystko jest w porządku, będzie to przesłanka do tego, że geometria kół wymaga korekty.

No właśnie, warto przyjrzeć się oponom! Jeśli okaże się, że ścierają się nierównomiernie, będziemy mogli przypuszczać, że ze zbieżnością kół w naszym samochodzie nie wszystko jest w porządku.

Inne objawy przestawionej zbieżności to opóźniona reakcja samochodu na ruchy kierownicy, gwałtowne zmiany jej położenia przy najechaniu na przeszkodę oraz piszczenie opon przy zakrętach.

Takie zachowania auta są wyraźnym sygnałem, że warto sprawdzić zbieżność kół w naszym pojeździe. Nawet jednak jeśli nie zauważymy niepokojących sygnałów, musimy zdawać sobie sprawę, że kąty nachylenia kół z czasem się przestawiają – w wyniku jazdy po dziurach i innych przeszkodach, ale też na skutek zwykłego zużywania się elementów zawieszenia. Dlatego zaleca się aby przynajmniej raz w roku poddać auto kontroli geometrii kół.

Temat: , , , , ,